Okiem specjalisty | Przepisy

Ogórki kiszone – czemu wkładam aż tyle słoików?

5 sierpnia 2017

Ogórki kiszone to bardzo zdrowa i smaczna przekąska. Najbardziej wartościowe są takie zrobione samodzielnie w domu, ukiszone w sposób naturalny, bez dodatku przyspieszaczy procesu fermentacji.

W czym tkwi sekret ogórków kiszonych?

Ogórki kiszone zawierają mnóstwo witamin i minerałów, które korzystnie wpływają na nasz organizm. Dodatkowo są niskokaloryczną przekąską, która świetnie się sprawdzi jako zamiennik dla każdego, kto chce zadbać o swoją sylwetkę, ale również dla dzieci.

Co znajdziemy w ogórkach kiszonych?

Jak już wcześniej pisałam znajdziemy w nich witaminy i minerały, które korzystnie wpływają na nasze samopoczucie.

  • probiotyki– kiszone ogórki to naturalny probiotyk, dzięki zawartości bakterii fermentacji mlekowej korzystnie wpływa na nasze jelita, uszczelnia je, odbudowuje naturalną florę bakteryjną, dzięki czemu oczyszczamy organizm i wzmacniamy odporność;
  • witamina C– nie trzeba dużo pisać o jej działaniu, wzmacnia odporność, dba o nasz układ krwionośny i jest naturalnym antyutleniaczem;
  • witaminy A i K- są to ważne witaminy, których niedobory mogą prowadzić do różnych powikłań, jeśli chodzi o witaminę K- wykazuje działanie przeciwkrwotoczne, bierze również udział w tworzeniu tkanki kostnej, posiada właściwości antybakteryjne i przeciwgrzybiczne, przeciwbólowe oraz przeciwzapalne, w ogórkach kiszonych znajduje się bardzo dużo tej witaminy, natomiast witamina A  zawarta w ogórkach kiszonych bardzo dobrze wpływa na wzrok, reguluje pracę tarczycy i wpływa korzystnie na proces krwiotwórczy;
  • błonnik– jest to cukier złożony, które korzystnie wpływa na układ pokarmowy, zmniejsza on wchłanianie tłuszczów z pokarmów, oczyszcza nasze jelita, dzięki niemu zmniejsza się ilość złego cholesterolu we krwi;
  • acetylocholina– również działa pozytywnie na krew, układ nerwowy i reguluje pracę układu pokarmowego, zapobiegając zaparciom.

Dodatkowo w 100g ogórków kiszonych znajduje się tylko ok 11kcal, tak więc są niskokaloryczne co czyni je atrakcyjną przekąską.

Czy ogórki kiszone mają jakieś wady?

Niestety mimo wielu zalet, ogórki kiszone posiadają również wadę. Jest nią duża zawartość soli. Osoby przebywające na diecie małosolnej nie powinny spożywać ogórków jak również innych kiszonek. Duża zawartość soli nie jest wskazana dla nadciśnieniowców. Ze względu na wysoką zawartość potasu ogórki kiszone nie są również przeznaczone dla dla osób cierpiących na hiperkaliemię.

Przepis na ogórki kiszone:

Podam na swoim przykładzie, a ewentualne proporcje łatwo będzie przeliczyć.

Potrzebne będą:

  • 10 kg ogórków gruntowych;
  • czosnek;
  • chrzan;
  • liście chrzanu;
  • sól gruboziarnista;
  • woda.

Przygotowuję zalewę: na każdy litr wody dodaję 1 łyżkę stołową soli. Na 10kg ogórków potrzebowałam ok. 6l wody. Gotuję aż sól całkowicie się rozpuści. Ogórki wkładam ciasno do słoików (możecie również zrobić jeden duży słój albo włożyć do jakiegoś innego naczynia). Dokładam 1-2 ząbki czosnku (na 1 słoik), ok. 3-4 cm korzenia chrzanu, jeden liść chrzanu i wszystko zalewam na gorąco (wtedy proces fermentacji będzie przebiegał szybciej, ewentualnie, jeśli planujecie ogórki zajadać za jakiś czas możecie zalać na zimno- fermentacja będzie przebiegała dłużej).

I oto są nasze idealne ogóreczki. Chciałabym, żeby starczyło do zimy, ale to tylko marzenia. A Wy wkładacie, lubicie jeść? Pochwalcie się w komentarzu.